Marimekon Unikko -kankaan salainen historia

  • 6 months sitten
  • Lähetetty: fikt
  • 0
  • Kirjailija: Alex

Unikko on luultavasti yksi tunnetuimmista kangasmalleista maailmassa. Valtavat roiskeiden omaisia unikkoja eri väreissä koristavat nykyään sateenvarjoja, laukkuja, tarjottimia ja vuodevaatteita. Mutta silti, Marimekon Unikko syntyi vain, kun suunnittelija uskalsi vastustaa pomoaan.

Ei kukkia

 

Armi Ratia, Marimekon luovan vision takana ollut suunnittelija, osti tekstiiliyrityksen aviomiehensä Viljon kanssa vuonna 1951. Hän vaati rohkeita värejä, mutta kielsi kaikki kukkakuviot. Hänen mukaansa luonnon kukissa on sellaista luonnollista kauneutta, joka on mahdoton kaapata tai jota on mahdoton luoda uudelleen kankaalle, ettei niitä pitäisi käyttää motiiveina. Mutta yksi hänen suunnittelijoistaan, Maija Isola, suunnittelu Unikon vastalauseena siitä, että hänelle kerrottiin mitä piirtää. Marimekon työntekijä, Tiina Alahuhta-Kasko sanoi Armin kertoneen julkisesti, ettei hän tahtonut minkäänlaisia kukkakuvioita, mutta Maija kieltäytyi hyväksymään hänen päätöksensä, joten hän suunnitteli kokonaisen kokoelman erilaisia kukkakuoseja, jotka oli niin kauniita ja omalaatuisia, että Armi osti kahdeksan niistä saman tein. Yksi niistä oli Unikko, josta on tullut tarina luovuudesta, voimasta, rohkeudesta ja uskosta itseensä.Tänä päivänä Unikko on osa Marimekon klassikkokokoelmaa ja se on saatavana eri väreissä ja eri materiaaleissa ja esineissä kuten kankaana, kuppeina, mukeina, naisten vaatteina, petivaatteina, koristetyynyinä ja kasseina.

Ei kukkia

Liian rohkea kangas?

Toisen maailmansodan jälkeen Eurooppa oli valmis ottamaan vastaan hieman väriä ja Ratiat astuivat tuotantoon juuri oikeaan aikaan. Mutta heidän mallinsa, vaikkakin suosittuja, eivät myyneet,
koska kukaan ei tiennyt, kuinka tällaisia rohkeita kankaita käytettäisiin. Ratia palkkasi ystävänsä tekemään kankaasta yksinkertaisia mekkoja. Ensimmäisessä muotinäytöksessä, yleisö villiintyi ja osti vaatteita melkein suoraan mallien päältä.Vuonna 1957 Ratiat kutsuttiin esittelemään kankaitaan Milanon arvostetussa Rinascente -myymälässä, näyttelypäällikön Giorgio Armanin pyynnöstä. Tähän asti yrityksen nimi oli ollut Printex, kunnes se sitten muutettiin Marimekoksi, joka on anagrammi Armin nimestä yhdistettynä mekko -sanaan. Ja kun 50 -luvun hansikaslounaat muuttuivat rennompiin puutarha- ja grillijuhliin, heidän rohkeat, värikkäät vaatteensa sopivat hyvin tähän uuteen mielialaan. Vuonna 1960 Jackie Kennedy osti seitsemän Marikemekon mekkoa ja esiintyi Sports Illustrated lehdessä punaisessa hihattomassa mallissa.

Marimekko vaihtaa omistajaa

Muutama vuosi Ratian kuoleman jälkeen vuonna 1979, yritys myytiin ja joutui taloudellisiin ongelmiin. Vuonna 1991 Kirsti Paakkanen osti Marimekon ja on saanut lempinimen ‘Marimekon pelastaja’. Vuonna 2007 Marimekko alkoi avata omia liikkeitä, kun Sarah Jessica Parker nähtiin pukeutuneena Marimekon bikiniin ja myöhemmin mekkoon HBO:n Sinkkuelämää (Sex and the City) sarjassa, jossa hän näyttelee pääosan hahmoa Carrie Bradshawta. Tämä oli todiste siitä, että brändi oli taas muotialan huipulla. Marimekon 60 -vuotisjuhlavuoden kunniaksi, Maija Isolan tytär Kristina, joka vielä työskentelee Marimekolle, loi kollaasin kuvioista, joita hänen äitinsä suunnitteli.

Marimekko vaihtaa omistajaa

Mitkä ovat yrityksen tulevaisuuden suunnitelmat?

 

Vuonna 2014 Pohjois-Amerikassa juhlittiin Unikon 50 -vuotisjuhlapäivää Suomen suurlähetystöllä, jossa Washington Post -lehden toimittaja haastatteli Isabelle Cadieux-Fabiania, Marimekon Pohjois-Amerikan puheenjohtajaa, joka sanoi toimittajan kysyessä Marimekon tulevaisuuden suunnitelmista, että he aikovat avata uusia liikkeitä ympäri maailmaa, Washington mukaan lukien. Hän kertoi myös heidän tavoitteena olevan heidän jalanjälkensä lisääminen vähittäiskaupassa. Heillä on myös kumppanuus Banana Republicin kanssa ja suunnitelmissa on luoda rajoitettu kokoelma vaatteita ja tarvikkeita. Marimekko sanoi haluavansa löytää uusia tapoja tuoda brändi asiakkaille. Vastikään, 31, elokuuta 2018 Marimekko avasikin uudistetun Tokyon lippulaivamyymälänsä. Myymälä sijaitsee itsenäisessä rakennuksessa suositulla Omotesando -alueella ja se on yksi tärkeimmistä Marimekko-myymälöistä maailmanlaajuisesti. Tämä liike mahdollistaa Marimekon laajentavan ja syventävän jo Japanissa olevaa vahvaa tuotetietoisuutta ja uskollista fanialustaa. Lisäksi Tokio on yksi johtavista muoti- ja muotoilukeskuksista, ja siksi brändimyymälällä on merkittävä rooli Aasian ja Tyynenmeren kasvustrategiassa.

Mitkä ovat yrityksen tulevaisuuden suunnitelmat?